Petr Eben na přelomu věků

Koncertem z tvorby Petra Ebena vyvrcholil ve středu v klášteře Sv. Anežky České cyklus Čeští skladatelé na přelomu tisíciletí. Na pódiu se setkali i dva autorovi synové – Marek jako moderátor a David v roli sbormistra. Dvaasedmdesátiletý skladatel se představil svou starší tvorbou – klavírní trio a smyčcový kvartet vznikly v osmdesátých letech, kantáta Starodávné čarování milému a Šestero piesní milostných v letech padesátých.
Dramaturgie střídání vokální a instrumentální opusy ještě zvýraznila kontrast mezi těmito dvěma póly Ebenovy tvorby: ve skladbách pro nástroje je skladatel téměř důsledně atonální, v dílech vokálních nachází souzvuky zřetelně inspirované středověkou a renesanční polyfonií. Eben není experimentátor oblasti formy: klavírní trio i smyčcový kvartet labyrint světa a ráj srdce se opírají o tradiční půdorys. Osobité úsporným způsobem jej však naplňuje hudbou plnou napětí a rytmického neklidu. Oblíbený cyklus Šestero piesní milostných přednesla za klavírního doprovodu autora Roxana Sajadiová. Disponuje sice velkým hlasovým fondem, umění vytvořit z každého kousku intimní lyriky malé drama však dosud neovládá.
Ve výborné formě se představili Pražští Pěvci, Škampovo kvarteto a klavírní trio Academia. Závěr patřil souboru Schola Gregoriana Pragensis, který zazpíval tři drobné kusy inspirované liturgií.

Dita Hradecká