O víkendu vyvrcholil Pražský podzim
Lepší závěrečný víkend si nemohl 15. MHF Pražský podzim přát: nejdříve dva koncerty Královské filharmonie z Liverpoolu a na úplný závěr Česká filharmonie s geniálním německým violoncellistou Heinrichem Schiffem ve Dvořákově cellovém koncertu.
Anglický orchestr, kterému v minulosti šéfovali i naši Libor Pešek a Petr Altrichter, má k české hudbě od té doby blízký vztah. Za řízení současného šéfdirigenta, Američana rakouského původu Gerarda Schwarze, věnoval české klasice první páteční koncert v plném sále Rudolfina, tamtéž pak v sobotu hráli hlavně anglickou hudbu.
V pátek Angličané zaujali hlavně Dvořákovou Symfonií č. 6 D dur, u níž dirigent zdůraznil patetické slavnostní rysy možná na úkor větší vřelosti. U Janáčkovy suity z Lišky Bystroušky zvolil Schwarz Talichovu verzi a orchestr ji přednesl se smyslem pro nesnadný skladatelův styl. Stejně dobře zvládl doprovod k áriím z českých oper (Smetana, Dvořák, Janáček) se sopranistkou Jitkou Svobodovou, jejíž hlas ale postrádal patřičnou kulatost a vřelost.
Ještě lépe anglickým hostům vyšel sobotní koncert s Elgarovým zpracováním Bacha, Griegovým Klavírním koncertem, a hlavně Holstovými Planetami. V Griegovi excelovala ruskou pianistickou školou ovlivněná Polka Ewa Kupiecová s brilanci a romantickým vzletem, v Holstově symfonické suitě Schwarz odlišil všech sedm částí a vygradoval poslední (Neptun) až do úplného ztišení i použitím výborného ženského sboru Pražských pěvců umístěného netradičně do foyeru přízemí.Vladimír Říha