Bach v Černošicích / Opera plus
PETR VEBER, 06.04.2014 11:00
Zpívat Evangelistu v Bachových Pašijích a zároveň provedení celého díla dirigovat si mohl dovolit jako jeden z mála Peter Schreier. V Čechách si na to troufá Stanislav Mistr – pražský sbormistr, tenorista a multiinstrumentalista, známý zejména jako zakladatel a po dvě desetiletí umělecký vedoucí sboru Pražští pěvci, ale též jako sborový zpěvák i jako sólista. Janovy pašije takto uvedl na koncertě v sobotu 5. dubna v katolickém kostele v Černošicích kousek za hranicemi metropole.
Slyšet alespoň jedno ze dvou Bachových dramatických zhudebnění novozákonního textu zachycujícího konec Ježíšova života nebylo a ještě stále není v českých zemích ve velikonoční době vůbec obvyklé, natož časté. Ke kulturnímu a církevnímu dění například v Německu, a to zdaleka nejen v luteránském prostředí, naopak tato hudba patří s naprostou samozřejmostí, a to bezmála stejně, jako u nás patří k vánoční době Rybova mše Hej mistře. Černošický koncert byl proto pozoruhodný nejen coby lokální událost, ale i v širším kontextu.
Iniciativa vzešla zřejmě od místních hudebníků, ale Stanislav Mistr na ni rád slyšel. V ambiciózním projektu se sborem Pražští pěvci spojila síly Černošická filharmonie, za níž stojí aktivní pedagog místní Základní umělecké školy, hudebník se zkušenostmi ve více oborech, člověk s velkými cíli – houslista Václav Polívka. Šlo v tomto případě o stylově znějící komorní soubor s několika smyčci a dechy, cembalem a varhanním pozitivem, soubor, který dokázal sehnat i violy d´amore, loutnu a k tomu gambistu Petra Wagnera. Provedení mělo sympatické rysy osobního nasazení a nadšení, ale i dostačující spolehlivosti a zasvěcenosti. Není samozřejmě nutné srovnávat tento podvečer s vrcholnými událostmi mezinárodního či pražského koncertního života. Nastudování bylo velmi slušné, odpovídalo tomu, jak se hraje po Evropě v mnoha regionálních centrech; ne všichni jsou při takových produkcích nutně profesionálové, ale rozhodně se nejedná o nějaké školácké pokusy nebo o přecenění vlastních možností. Ostatně – do koncertu se v áriích zapojily dvě zkušené umělkyně: nejen velmi dobře zpívající sopranistka Michaela Šrůmová, ale i skvělá mezzosopranistka Markéta Cukrová, v oboru staré hudby u nás skutečně špičková pěvkyně. Part Ježíše sympaticky zpíval mladý barytonista Martin Strouhal.I když černošický kostel není velký (vešlo se do něj kolem sto padesáti posluchačů), ani ne dvacetičlenný pěvecký sbor by v ideálním případě potřeboval být pro toto provedení o něco větší, hlavně pro získání většího zvukového objemu a razance mužských hlasů. Plnost a plasticita nejdramatičtějších okamžiků měla proto ještě rezervy, ale i tak podal sbor víc než úctyhodný výkon. Dirigentovi se dařilo pracovat s dynamikou a tempy, koordinovat nástroje s vokální složkou, přesvědčivě vypracovat přechodové okamžiky a náhlé změny, chorálům dát docela velký zvuk i naléhavost, ale hlavně držet a udržet napětí. Vysoko posazený part Evangelisty, Bachem naplněný detailními deklamačními nuancemi a dramaticky velmi exponovaný, měl Stanislav Mistr pečlivě nastudovaný a bezpečně zažitý, přiměřeně zvládal i jeho ryze vokální úskalí. Zpíval čelem k publiku a směřoval přitom za sebe základní gesta řídící continuo. Při ostatních číslech se otáčel i s notami zpět k pultu obrácenému obvyklým směrem. Provedení stálo díky dvojroli sólisty a dirigenta plně na něm, ale obstál v obou úlohách. Dokázal je umělecky i provozně propojit a závažnému, bezmála dvouhodinovému dílu dodal nejen spád, ale v dostatečné míře i ducha a odpovídající obsah.
Hodnocení autora recenze: 75 %
Johann Sebastian Bach:
Janovy pašije
Dirigent: Stanislav Mistr (tenor)
Michaela Šrůmová (soprán)
Markéta Cukrová (mezzosoprán)
Martin Strouhal (bas)
Pražští Pěvci
Černošická komorní filharmonie
5. dubna 2014 Kostel Nanebevzetí Panny Marie Černošice
Foto Karel Fridrich, archiv